سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیمنس کالا

نظر

 

لوگو 8 زیمنس جزء پی ال سی های کوچک دسته بندی می شود که به دلیل طراحی کامپکت فشرده تر و تعداد ورودی و خروجی های پایین آن نسبت به پی ال سی های متوسط و بزرگ به آن ها مینی پی ال سی یا اسمارت رله نیز می گویند.

مینی پی ال سی زیمنس تقریبا پر مصرف ترین پی ال سی در این رده در بازار ایران است و دلیل قابلیت های فوق العاده و قیمت رقابتی آن مورد استقبال مهندسین و کارفرمایان واقع شده و طیف وسیعی از نیازهای ساده مشتریان را پوشش می دهد.

لوگو 8 به منظور افزایش انعطاف پذیری و قابلیت انتخاب کاربران ساختاری ماژولار دارد. اصلی ترین بخش کنترل کننده، ماژول پردازنده یا CPU     است. بنابراین در زمان انتخاب لوگو8 باید توجه ویژه ای به انتخاب درست ماژول پردازنده داشته باشیم.

عملکرد صحیح و اجرای دقیق فرآیندها وابسته به انتخاب یک کنترل کننده صنعتی مناسب است. با رعایت چند نکته و برسی و چند پارامتر، می توانیم بهترین انتخاب را داشته باشیم. در ادامه مقاله پارامترهای مهم در انتخاب لوگو8 ها را باهم برسی می کنیم.

 

مقدمه ای بر لوگو 8


طراحی این پی ال سی به گونه ای صورت گرفته که برای استفاده در اتوماسیون پروژه های کوچک و فرآیندهای منفرد گزینه ی بسیار مناسبی است. این کنترل کننده صنعتی به کمک نرافزار لوکو مورد استفاده قرار می گیرد و در نسخه های متنوع به بازار عرضه می شود.

لوگو 8 زیمنس می تواند از شبکه های صنعتی مختلفی ازجمله ارترنت، KNX     و مدباکس پشتیبانی کند. قابلیت ها و مزایای گسترده ای هم چون کاربری راحت،ابعاد جمع و جور، انعطاف پذیری بالا و مقرون به صرفه بودن، لوگو8 را به یک انتخاب مناسب تبدیل کرده است.

این plc     دارای کاربردهای گسترده در صنایع مختلف است. مهم ترین کاربردهای آن عبارتند از:

·         کنترل گلخانه ها و مزارع کشاورزی

·         خانه های هوشمند

·         صنعت دام و طیور

·         سیتم های گرمایش و سرمایش

·         پروژه های کنترل دما

·         کنترل عملکرد آسانسور

·        پروژه های کنترل روشنایی


عوامل موثر بر انتخاب لوگو8


درادامه مطلب قرار است با پارامترهای موثر در زمان انتخاب پی ال سی آشنا شویم. هرچندکه پردازنده های مختلف لوگو8 به طور کلی دارای قابلیت های یکسانند، اما تفاوت هایی نیز در آن ها وجود دارد که در زمان انتخاب لوگو8 باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

ولتاژ تغذیه


یکی از پارامترهای مهم در انتخاب لوگو8 ، ولتاژ تغذیه ماژول پردازنده است. ماژول های پردازنده لوگو 8 در مدل های تغذیه ایزیر عرضه می شوند:

·        مدل 230RCE

·        مدل24RCE

·        مدل 12/24RCE

برای انتخاب نمونه مناسب لوگو8 لازم است ابتدا به نیازهای طراحی پروژه و مدارهایی که قرار است تحت کنترل لوگو8 قرار بگیرند، دقت کنید. نمونه های 24 و 24/12 به ماژول تغذیه ای نیاز دارند؛ اما ماژول 230 به برق شهر متصل و از ماژول تغذیه داخلی استفاده می کند.

 

شرایط محیطی محل استفاده


شرایط محیطی محل استفاده یکی دیگر از عوامل مهم در انتخاب لوگو8 است. بعضی از محیط ها شرایط کاری سختی دارند. این سختی به عواملی مانند دمای محیط، میزان آلودگی هوا( گردو غبارو...) و ارتفاع از سطح دریا بستگی دارد و برعملکرد پی ال سی بسیار موثرند.

سری SIPLUS پردازنده های لوگو8 ، ویژه کار در شرایط سخت محیطی طراحی شده اند.

 

تاثیر صفحه نمایش در انتخاب لوگو8


ماژول های پردازنده لوگو8 در دونوع PURE و BASIC عرضه میشوند. این دو مدل دارای یک تفاوت مهم هستند. درنمونه های BASIC صفحه نمایش کاراکتری و وچند کلید سلکتور وجود دارد؛ اما نمونه های PURE فاقد این ویژگی اند.

برسی وضعیت خروجی ها و پارامترهای عملیاتی، نمایش وضعیت خطا و ایجاد تغییرات در برنامه به کمک کلیدها و صفحه نمایش امکان پذیر است. بنابراین برای استفاده از هریک از قابلیت های ذکر شده، از نمونه های دارای صفحه نمایش و کیپد استفاده کنید.

 

نوع خروجی


پردازنده های لوگو 8 زیمنس دونوع خروجی متفاوت دارند که بسته به نیازهای کنترلی برنامه و دستگاه هایی که قصد کنترل آن ها را دارید، می توانید یکی از گزینه های زیر را انتخاب کنید:

·        خروجی رله ای

·        خروجی ترانزیستوری


نحوه عملکرد و نوع کار این دو خروجی بایکدیگر متفاوت است. خروجی رله ای تا ولتاژ 250 ولت و جریان 10 آمپر را می تواند برای بار تامین کند. اما خروجی ترانزیستوری ولتاژهای بین 20 تا 30 ولت و حداکثر جریان 300 میلی آمپر را به مصرف کننده تحویل می دهد.

هم چنین سرعت تغییر وضعیت( فرکانس کاری ) خروجی رله ای یک هرتز اما خروجی ترانزیستوری 2 کیلو هرتز است. نکته قابل توجه درهنگام انتخاب لوگو 8 مناسب این است که باید با درنظر گرفتن نیازهای پروژه نوع خروجی رله ای یا ترانزیستوری را انتخاب کنید، زیرا هریک از پردازنده های لوگو 8 فقط دارای یکی از انواع خروجی هستند.