سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زیمنس کالا

نظر

 

درایوها تنها تجهیزاتی هستند که قابلیت کنترل دقیق عملکرد موتورالکتریکی را دارند. این تجهیزات پرکاربرد به راحتی می توانند چالش های مربوط به راه اندازی موتور را برطرف کنند. با رعایت چند نکته ضروری می توانید از تمام مزایای درایو ها بهره مند شوید.

این نکات مهم عبارتند از انتخاب درایو مناسب، نصب و راه اندازی صحیح و نگهداری از درایو. نگهداری از جمله موارد با اهمیت در استفاده از دستگاه ها است. اجرای درست برنامه نگهداری نه تنها هزینه تعمیرات دستگاه را کم می کند بلکه طول عمر مفید آن ها و قابلیت اطمینان سیستم را افزایش می دهد.

در ادامه اهمیت برنامه نگهداری مستمر درایو و چک لیستی از کارها و بازه زمانی اجرای آن هارا بیان خواهیم کرد.

اهمیت نگهداری درایو

باتوجه به اینکه درایو ها نقش مهم و تاثیر به سزایی در کیفیت و میزان تولید محصولات صنایع مختلف دارند؛ عملکرد قابل اطمینان این تجهیزات خیلی مهم است. درصورتی که درایو آسیب ببیند ممکن است باعث توقف خط تولید و حتی پرداخت هزینه های سنگین شود. به علاوه، هزینه تعمیر یا تعویض درایو هم باید مورد توجه قرار بگیرد

هرچه درایو بزرگتر باشد      (یعنی برای موتورهای بزرگتری مورد استفاده قرار بگیرند) اهمیت نگهداری آن ها بیشتر می شود. اگر عملکرد درایو دچار مشکل شود، کیفیت محصول و در نتیجه بازده کل سیستم کاهش می یابد. بنابراین نگهداری از درایو اهمیت زیادی دارد.

به راحتی می توان به کمک یک برنامه نگهداری مدون و اجرای منظم آن، از عملکرد درست و مطمئن درایو اطمینان حاصل کرد. در ادامه به معرفی یک برنامه نگهداری جامع خواهیم پرداخت.

چک لیست نگهداری از درایو

چک لیست نگهداری درایو عبارت است از کارهایی که با انجام آن ها به صورت منظم، از اختلال در عملکرد درایو می توان جلوگیری کرد. برنامه های نگهداری معمولا به صورت دوره ای و در بازه های زمانی مشخصی اجرا می شوند. در دوره های روزانه، هفتگی، ماهانه، فصلی و سالانه درایوها مرتبا بررسی و ارزیابی می شوند.

در هریک از این دوره های زمانی عملکرد و سلامت درایو را از نظرات مختلفی مورد برسی قرار می دهند که درادامه آن هارا تشریح می کنیم.

چک لیست نگهداری روزانه

برنامه نگهداری روزانه یک برنامه ساده ای است که پرسنل غیر فنی هم می توانند آن را اجرا کنند. برنامه روزانه شامل بررسی ظاهری و کنترل برخی پارامترهای عملیاتی می شود که عبارتند از:

بررسی بصری: بررسی درایو از نظر هرگونه آسیب دیدگی مانند ترک، فرو رفتگی یا شل بودن قطعات و پی بردن به وجود مشکلاتی هم چونگرمای بیش از حد یا قوس الکتریکی( جرقه).

تمیزکردن: تمیز کردن محفظه درایو از هرگونه گردوغبار و آلودگی و همچنین فضای بیرونی درایو به کمک یک پارچه نرم یا جارو برقی. از اسپری کردن آب و مواد شیمیایی خشن بر روی بر روی محفظه درایو VFD خودداری کنید.

بررسی اتصالات الکتریکی: باید همه کابل ها، ترمینال ها و اتصالات الکتریکی از نظر وجود نشانه های خوردگی، شل بودن پیچ ها و یا گرمای بیش از حد کاملا بررسی شوند و از سفت شدن اتصالات شل و لحیم شدن درست سیم ها اطمینان حاصل کرد.

تهویه: وجود تهویه به منظور جلوگیری از گرم شدن بیش از حد درایو اهمیت دارد وعملکرد صحیح آن برای نگهداری از درایو ضروری است. به همین خاطر باید عملکرد صحیح فن را بررسی کرده و هرمانعی که از جریان هوا جلوگیری می کند برطرف کرد.

ولتاژ و فرکانس ورودی: ولتاژ و فرکانس ورودی درایو را بررسی کنید و آن ها را با استاندارد مطابقت دهید. معمولا در کتابچه راهنمای VFD این پرامترها مشخص می شوند.

چک لیست نگهداری هفتگی

در برنامه هفتگی نگهداری درایو، پرامترهای متفاوتی نسبت به برنامه روزانه مورد برسی قرار می گیرند و شامل موارد زیر می شود:

بررسی سطح روغن: برخی از درایوهاای که در توان های خیلی بالا کار می کنند؛ از روغن به عنوان خنک کننده استفاده می کنند. کاهش سطح روغن این درایوها خنک کنندگی نامناسب، داغ شدن درایو و درنتیجه عملکرد نادرست آن را به دنبال دارد.

بنابراین لازم است به صورت هفتگی سطح روغن مخزن VFD را مورد بررسی قرار دهید. سطح روغن باید بین علامت های بالا و پایین روی میله اندازه گیری باشد و اگر سطح روغن پایین بود روغن مناسب( که در کاتالوگ درایو معرفی می شود ) را به مخزن اضافه کرد.

بررسی فیلتر فن: یکی دیگر از موارد ارزیابی مهم، بررسی فیلترها است.فیلترها از ورود گرد و غبار به داخل درایو جلوگیری میکنند و باید عاری لز هرگونه علائم کثیفی یا زباله باشند. درصورت آسیب دیدگی یا گرفتگی فیلتر باید آن را تعویض کنید.

تمیزکردن فن: وظیفه فن ها تهویه و خنک کردن درایو است. پس عملکرد صحیح آن ها بسیار اهمیت دارد. هرهفته فن های VFD را تمیز کنید تا مطمئن شوید به درستی کار می کنند. می توانید توسط جارو برقی یا یک برس نرم، گرو غبار و زباله ها را از پره ها و محفظه فن پاک کنید.

تنظیمات هشدار: برخی درایوها به کمک آلارم های از پیش تعیین شده میتوانند شرایط نا ایمن و عبور از وضعیت استاندارد را اعلام کنند. درنتیجه بررسی هفتگی تنظیمات هشدار درایو ضروری است. تنظیمات اعلان، آستانه های هشدار و مقصدهای خروجی آلارم مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.

چک لیست نگهداری ماهانه درایو

چک لیست ماهانه شامل انجام آزمایش کامل سیستم، بررسی به روزرسانی فنی نرم افزاری و...است.موارد زیر را باید به صورت ماهانه بررسی کنید.

تست کامل سیستم: برای اطمینان از عملکرد درست VFD، همه پارامترهای عملیاتی سیستم را یک بار تست کنید. تست کامل شامل برررسی ولتاژ، جریان و فرکانس خروجی و وورودی درایو است.

به روزرسانی firmware : فیرم ورها کدهای کوچکی هستند که با ذخیره شدن در حافظه دستگاه می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در برنامه نگهداری ماهانه باید سیستم را به آخیرین نسخه به روزرسانی فریم ور(توسط شرکت های تولیدکننده به صورت دوره ای انجام می شود) به روزکنید تا از رفع اشکالات و بههبود عملکردهای ایجاد شده بهره مند شوید.

تمیزکردن اجزای داخلی: محفظه VFD را باز کنید. اجزای داخلی را بایک پارچه نرم تمیزکنید تا گرو غبار و زباله ها ازبین برود. از پاشیدن مستقیم آب و مواد شیمایی خشن بر روی اجزای درایو خود داری کنید چون ممکن است درایو را خراب کند.

چک لیست نگهداری فصلی

بهتر است یک برق کار واجد شرایط، فرآیند نگهداری فصلی درایو را انجام دهد. قطعات فرسوده درایو در این بررسی تعویض می شوند. مراحل زیر را به صورت فصلی انجام دهید:

بازرسی کامل درایو: بازرسی کامل درایو باید توسط یک تکنسین ماهر صورت بگیرد. ساییدگی، ترک خوردن مقاومت ها یا دیودها، بادکردن خازن ها و شل شدن اتصالات مواردی است که باید به دقت بررسی شوند. درصورت نیاز قطعات و بخش های آسیب دیده را تعویض یا ترمیم کنید.

تعویض فیلترشکن: در نمونه های بزرگ درایو، فن ها جریان هوارا به داخلVFD هدایت می کنند. برای جلوگیری از ورود گردوغبار و... فیلترهای ویژه ای در مجراهای ورود هوا تعبیه شده اند که درصورت فرسودگی یا آسیب باید تعویض شوند. چراکه ورود جریان هوای کافی به داخل درایو و پیشگیری از گرمای بیش از حد ضروری است.

چک لیست نگهداری سالانه درایو

تعمیرات اساسی VFD جزو برنامه نگهداری سالانه درایو است که توسط یک مهندس خبره باید انجام بشود. این برنامه شامل تعویض اجزای فرسوده یا آسیب دیده، کالیبره کردن کنترلهای VFD و تمیزکردن کامل آن است.

جمع بندی

نگهداری از درایوها سبب ارتقا قابلیت اطمینان و عملکرد سیستم می شود. فرقی نمی کند از درایو زیمنس استفاده می کنید، یا درایو اشنایدر یا هر برند دیگری! با پیاده سازی این برنامه خیال شما از عملکرد صحیح درایو راحت خواهد شد.